Kérjünk-e felmentést az asztmás gyermeknek a testnevelésóra alól?

Kérjünk-e felmentést az asztmás gyermeknek a testnevelésóra alól?

A rendszeres mozgás az asztmás gyermekek számára is rendkívül fontos. A mindennapos testnevelésórákkal kapcsolatban azonban számtalan kérdés merülhet fel az érintett szülőkben. Hogyan illeszthető be biztonságosan a rendszeres mozgás egy asztmás gyermek életébe, és mikor lehet szükség a testnevelésórák alóli felmentésére? Dr. Somogyi Éva, a Tüdőközpont szakorvosa válaszolt a felmerülő kérdésekre.

Az asztmás gyerekek osztálytársaikhoz hasonlóan szeretnének sportolni, játszani és résztvenni az iskolai testnevelésórákon, valamint a szabadidős tevékenységeken is. Mi a teendő azonban olyankor, ha a gyermek asztmás tünetei súlyosbodnak terhelésre vagy testmozgáskor?

A testmozgás hatására jelentkező asztma

Az allergének (pollen, háziporatka, állatszőr, penész), irritáló tényezők (pl.-dohányfüst), az időjárás változásai és a fertőzések mellett a fizikai terhelés is az asztmát kiváltó fő okok közé tartozik. A testmozgás által kiváltott asztma tünetei a rohamszerű köhögés, sípoló légzés, a mellkasi szorító érzés és légszomj, amelyek a mozgás során vagy a terhelést követően jelentkeznek. Aki szülőként már találkozott ezekkel a tünetekkel, és átélte az asztmás rohammal járó ijedtséget, azt szorongással töltheti el a mindennapos testnevelésórák gondolata. A negatív következmények miatti rettegés pedig arra sarkallhatja a szülőt, hogy mumusként tekintsen a rendszeres mozgásra és testnevelésórákra.

-Az iskolás korosztálynak napi 60 percnyi testmozgás ajánlott. A mozgás jótékony hatással van a fizikai és mentális egészségre, közösségi élményt nyújtó örömforrás, amitől nem szabad megfosztani az asztmás gyermekeket sem. Az asztma bronchiale diagnózis pedig önmagában nem indokolja a testnevelés alóli teljes felmentést. A cél az, hogy a gyermek az egészségi állapotának megfelelően, a javasolt asztma elleni gyógyszerek, inhalátorok használata és jó asztma kontroll mellett mozoghasson a társaihoz hasonló módon– mondja dr. Somogyi Éva.

Sportolás és testnevelésórán való részvétel asztmáskéntFontos, hogy a gyermek környezete (pedagógusok, osztálytársak) is tudjon a betegségről és annak súlyosságáról

David Beckham (válogatott angol labdarúgó), Mark Spitz (amerikai úszó, többszörös olimpiai bajnok), Paula Radcliffe (hosszútávfutó, számtalan világ és olimpiai rekord birtokosa) – csak néhány név azok közül a kiváló sportolók közül, akik asztmásként tettek szert világhírnévre.

Mint dr. Somogyi Éva mondja, az asztmások esetében az aktív életmód és a rendszeres testmozgás erősíti a légzőizmokat, javítja a tüdőkapacitást és a gyermek általános életminőségét. Így a sportolás további pozitív mellékhatása, hogy a tüdőkapacitás javulásával az asztma bronchiale kezelése során az inhalatív szerek dózisa sokszor csökkenthető, mert a betegek tüneteinek erőssége és gyakorisága csökken. A rendszeres sportolás hatására legtöbbször a gyermekek jó asztmakontrolljához kevesebb gyógyszer is elegendő.

A testnevelésórán való részvételt az asztma súlyosságának, a gyermek terhelhetőségének és kezelésének függvényében ítéli meg a kezelőorvos. Enyhe és jól kontrollált asztmával a normál testnevelésórákon való részvételnek nincs akadálya, de fontos, hogy a gyermek szükség esetén használhassa asztma gyógyszerét. Az asztmával élő gyermeknél, ha kisebb fizikai teljesítőképességgel rendelkezi, akkor a testnevelésórákat az ő egyéni igényeihez kell igazítani. Ez azt jelenti, hogy a gyermek állapotától függően lehetnek olyan feladatok és gyakorlatok, amelyek alól fel lehet, illetve kell menteni (pl.  hosszútávfutás, pihenés, megállás nélkül).

Ha a testnevelésórákon vagy a mozgás hatására a gyermek állapota romlik, akkor tüdőgyógyászati vizsgálat elvégzése javasolt, ahol az állapotmeghatározást követően a kezelőorvossal megbeszélik, miként szükséges módosítani az asztmarohamok megelőzésére és kezelésére szolgáló készítmények használatát. Ha a gyermek egészségi állapota indokolja, a kezelőorvos könnyített testnevelés- vagy gyógytestnevelés-órát is javasolhat.

Beszéljünk róla!

Fontos, hogy a gyermek környezete (pedagógusok, osztálytársak) is tudjon a betegségről és annak súlyosságáról, továbbá birtokában legyen az asztmával kapcsolatos legfontosabb tudnivalóknak (pl., hogy milyen tüneteket okoz a betegség, és mi a teendő egy roham esetén). A gyermeknek rendelkeznie kell egy, a kezelőorvos által összeállított írásos utasítással (asztma kezelési tervvel), amely pontról pontra elmagyarázza, hogy mit kell tennie a roham megelőzéséhez, hogyan ismerheti fel a közelgő asztmarohamot, és miként kontrollálhatja azt. Ha a gyermek tisztában van betegsége természetével, önállóan felismeri betegségének tüneteit, továbbá megfelelően képes használni az orvos által felírt gyógyszereket, akkor a betegsége nem fogja jelentősen korlátozni a mindennapjait.

 

Forrás: Tüdőközpont (www.tudokozpont.hu)

 

Megosztás: